Självkörande bilar
Det skrivs allt mer om självkörande bilar i media och testkörningar har börjat göras även i Sverige, av bland annat Volvo. Alla de stora biltillverkarna pratar nu om det. Nyligen gick till exempel BMW och Daimler, som äger Mercedes, ut med att de inleder ett samarbete för att utveckla självkörande bilar som beräknas finnas ute på marknaden under mitten av 2020-talet. Det handlar om autonoma bilar på nivå 3 och 4.
Det finns totalt sex nivåer av autonomi, där 0 är den lägsta och 5 den högsta. Nivå 5 innebär en fullständigt självkörande bil som klarar sig i alla tänkbara scenarion utan att en människa behöver rycka in och ta över ratten. Faktum är att dessa bilar inte ens kommer ha någon ratt.
Fördelar med autonoma bilar
Fördelarna med självkörande bilar är många. Bland annat kommer personer som idag inte kan eller får köra bil av olika anledningar, såsom ålder, sjukdom eller synnedsättningar, att kunna kalla till sig en robottaxi via en app i mobilen för att sedan åka och storhandla eller vad de nu vill. Självkörande taxibilar kommer sannolikt även konkurrera ut traditionell taxiverksamhet ganska snabbt, av rena kostnadsskäl. De har ju inga taxichaufförer som behöver lön och kan dessutom vara i drift dygnets alla 24 timmar.
Andra fördelar är de rent trafiksäkerhetsmässiga. Självkörande bilar har inga förare som blir trötta, ofokuserade, fipplar med annat medan de kör eller köra rattfulla. Olyckorna kommer förmodligen minska drastiskt, i synnerhet när all trafik skiftat över till självkörande. Då kommer bilarna också att kunna kommunicera sinsemellan och med trafikljusen. De som föds idag kommer förmodligen aldrig behöva gå i någon körskola i Uppsala för att ta körkort, eftersom självkörande bilar kommer vara ett helt normalt inslag i gatubilden när de blir vuxna.
Etiska dilemman
Men det finns inte bara tekniska utmaningar som måste lösas med självkörande bilar, utan även en del etiska. Hur ska till exempel en självkörande bil programmeras att agera om en situation uppstår där den kommer köra på någon oavsett vad den väljer. Ska den då köra på en gammal dam eller ett litet barn? Och hur ska bilen agera om den ena alternativet är att köra in i ett fast hinder, och riskera att skada eller döda föraren, medan det andra är att köra på en gammal dam?
Forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) har undersökt just denna fråga och det framkom att de flesta hellre räddar fler än färre personer, djur före människor och unga före gamla. Det visade sig dock finnas kulturella skillnader i hur folk resonerar här och österländska länder som Japan och Kina lägger till exempel mindre vikt vid personens ålder. Det kommer därför bli intressant att se hur detta etiska dilemma kommer lösas. Ifall det blir olika lagstiftningar i olika länder eller om ansvaret läggs på respektive biltillverkare.